دریافت کد حدیث تصادفی

امام رئوف

امام رئوف

قال موسی بن جعفر (ع) :

هذا علیٌ سَیِّدُ وَلَدی و قَد نحلته کُنیَتی

امام هشتم ، علی بن موسی الرضا (ع) در یازدهم ماه ذی القعد سال ۱۴۸ هجری قمری

و چند روز پس از شهادت جد بزرگوارش حضرت امام صادق (ع) در ماه شوال همان سال

 به دنیا آمدند.

نام مبارک آن حضرت علی و کنیه ایشان ابوالحسن ثانی بود . مشهورترین لقب ایشان رضا است

که به معنی خوشنودی می باشد .

عمر مبارک امام رئوف (ع) ۵۵ سال بود که بیست سال آن حضرت عهده دار امر امامت و رهبری

امت اسلامی و شیعی بودند، یعنی از سال ۱۸۳ هجری قمری که پدر بزرگوارشان امام موسی

بن جعفر (ع) در بغداد به شهادت رسیدند تا سال ۲۰۳ هجری قمری .

امامت حضرت با خلافت سه خلیفه عباسی معاصر بود؛ ده سال در زمان حکومت هارون الرشید ،

پنج سال با حکومت امین که البته در این پنج سال امامت حضرت نسبتا دوران آرامی بود ،

پنج  سال هم در زمان خلافت مامون عباسی بود.

تقریبا ۱۷ سال آن را در مدینه ملجأ عوام و منجی أنام و معلم علما و مروج دین بودند و در سه سال

آخر ایشان را جبراً به دستور مامون به طوس بردند . امام در طوس تا توانستند از حریم دین حراست

کردند تا سرانجام به دست خلیفه عباسی وقت به شهادت رسیدند.

مقام علمی حضرت رضا (ع)

از متون اسلامی می توان نتیجه گرفت که آن حضرت عالم بما کان و ما یکون و ما هو کائن بودند.

یعنی امام به آنچه در گذشته اتفاق افتاده و یا در حال رخ دادن است و یا در آینده پیش خواهد آمد

آگاهی داشتند..

امام واسطه فیض این عالم ، معدن کلمات پروردگار ، صندوق انوار الهی و خزینه علم خداوند متعال

است.

احتجاجات و مباحثات حضرت رضا (ع) با فرقه های مختلف در مجلس مأمون مقام علمی آن حضرت

را آشکار می کند. چنانچه بار ها مأمون می گفت : ما أعلَمُ أحَداً أفضَلَ مِن هذا الرَّجُل علی وجه الأرض 

کسی را در روی زمین داناتر از حضرت رضا (ع) نمی دانم.

فرید وجدی در دائره المعارف خود ذیل کلمه رضا می گوید :

مأمون سی و سه هزار نفر از بزرگان طوائف و فرق مختلف را جمع کرد و از آنان خواست که عالم ترین

 فرد را از میان خود انتخاب کنند . همه آن سی و سه هزار نفر در حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

اتفاق نمودند.

اخباری که در روایات از حضرت وارد شده است نشان می دهد که امام در زمان حکومت

هارون الرشید اعلام عمومی کردند برای امامت و به اصحاب فرمودند از هارون هیچ خطری

مرا تهدید نمی کند و در زمان خلافت مامون ، امام از شهادت خود و نحوه آن خبر دادند.

تمام این ها خود بیانگر علم امام و آگاهی او بما کان و ما یکون و ما هو کائن بوده است.

اثبات الوصیه در صفحه ۱۶۵ نقل می کند  که مردی جلیل القدر و اهل حدیث از مردم خراسان

گفت از هارون الرشید شنیدم که می گفت امسال به مکه خواهم رفت و علی بن موسی را

دستگیر کرده و مانند پدرش با او رفتار خواهم کرد . همان طور که موسی بن جعفر را کشتم

علی بن موسی را نیز خواهم کشت. مرد خراسانی می گوید : با خود گفتم چه بهتر برای رضای

خدا و خوشنودی پیامبر (ص) نزد علی بن موسی بروم و او را از تصمیم هارون مطلع سازم .

پس به مکه رفتم و نزد آن حضرت شرفیاب شدم و آنچه هارون گفته بود به حضرتش باز گفتم .

ایشان درباره من دعای خیر کرد و فرمود از هارون بر من خطری نیست. سپس فرمود :

من و هارون مثل این دو انگشتیم (آن حضرت دو انگشت خود را پهلوی هم برد)

در همان کتاب اثبات الوصیه صفحه ۱۶۸ نیز آمده است که علی بن ابی حمزه بطائنی و

زیاد بن مروان قندی و ابن ابی سعید مکاری بر امام هشتم وارد شدند و عرض کردند :

شما امام هستی ؟ ایشان فرمودند : بلی . گفتند : از هارون نمی ترسی که بر خلاف

پدرانت تقیه را کنار گذاشته ای و خود را مشهور کرده ای ؟ایشان در جواب فرمودند :

ابوجهل نزد رسول خدا (ص) رفت و گفت : تو پیغمبر هستی ؟ پیامبر فرمودند : بلی.

ابوجهل گفت : از من نمی ترسی ؟ پیامبر فرمودند : اگر از تو به من بدی رسید من پیامبر نیستم.

من هم می گویم اگر از هارون بدی به من برسد من امام نیستم.

و یا در نمونه ای دیگر هنگامی که مامون امام را به طوس احضار کرده بود ایشان با اهل خانه وداع

نمودند و دوازده هزار دینار به اهل خانه دادند و امر کردند که بر من گریه کنید . بیان شد پشت سر

مسافر گریه درست نیست. امام فرمودند : مسافری که امید بازگشت داشته باشد و این در

حالیست که من هیچگاه دیگر باز نخواهم گشت.

لذا عزیزان اگر به داستان های فوق دقت نموده اید متوجه علم امام می شوید که بر همه امور و

مبانی احاطه داشته اند.

تواضع امام

یاسر خادم آن حضرت می گوید : امام همیشه با خدمه و کاگرهای خود غذا می خوردند و دوست

داشتند که با آن ها بنشینند و صحبت و درد دل کنند. بعضی از نا آگاهان به این امر امام ایراد

می گرفتند و حضرت می فرمودند :

“إنَّ الربَّ تبارک و تعالی واحدٌ و الامٌ واحدهٌ و الجزاءُ بِالاعمال “

” پروردگار و پدر و مادر همه ما یکی است و فضیلت فقط و فقط به کردار است “

ادب و اخلاق حضرت رضا (ع)

ابراهیم بن عباس می گوید هرگز ندیدم علی بن موسی به احدی ظلم کند،

هیچ وقت کلام کسی را قطع نمی کرد و هیچ حاجتی را رد نمی نمود،

و پای خود را مقابل احدی دراز نمی کرد.

سخاوت امام رضا (ع)

داستانی را مرحوم کلینی رحمه الله در این باره نقل کرده اند ؛ راوی می گوید : با  جمع بسیاری

خدمت حضرت رضا (ع) بودیم که ابن سبیلی آمد و چنین گفت : یابن رسول الله من دوست شما

و پدران شما هستم. نفقه خود را در راه حج گم کرده ام. نفقه راه به من عنایت کنید، چون به

خراسان رسیدم برای شما صدقه می دهم؛ زیرا آن جا مکنت دارم. حضرت رضا (ع) وارد اتاق شده

پس از چندی از بالای در دویست دینار به او داد  و خواهش کرد برود و فرمود : لازم نیست صدقه بدهی .

چون حضرت آمد، از ایشان پرسیدند : چرا پول را از بالای در به او دادید و خواهش نمودید که برود

تا او را نبینید؟ فرمود : می خواستم ذلت سوال را در صورت او نبینم . آیا نشنیده اید که رسول اکرم (ص)

می فرمود : صدقه پنهانی معادل هفتاد حج است، و گناه آشکار موجب خذلان و گناه پنهانی را

خداوند می آمرزد.

در پایان توجه دوستان عزیز را به چند حدیث از آن امام همام جلب می نمایم ،

ان شالله که ارادتمندان آن حضرت با سیره و سخنان آن امام رئوف بیشتر آشنا  گردند .

قال الرضا (ع) :

” مِن أخلاق الأنبیاء اَلتَّنَظُّف “

” از اخلاق پیامبران نظافت و پاکیزگی است “

در اسلام بیش از ۴۸۰۰ دستور بهداشتی و تربیتی در کلام معصومین و ائمه هدایت دیده می شود

که این گستردگی کلمات بیانگر توجه اسلام و رهبران دینی به نظافت و بهداشت بدن و خانه و خانواده است.

آنجا که می بینیم پیامبر اسلام (ص) می فرماید  النِّظافهُ مِن الایمان ؛ زلف نظافت را با  زلف اسلام گره

می زند و به جهانیان این پیغام را می دهد که مومن  کیست ؟ کسی که تمیز و نظیف باشد.

قال الرضا (ع) :

” الأخُ الأکبَر بِمَنزِلَهِ الأب “

” برادر بزرگتر به منزله پدر است “

در همین کلام کوتاه امام چند پیام می دهند :

توجه کردن به برادر و صله رحم

ادب نسبت به بزرگتر

وظیفه برادر بزرگتر نسبت به خواهر و برادر کوچکتر همانند وظیفه پدر است بر فرزندان

 

                                                                                                                                 خلیق

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.