دریافت کد حدیث تصادفی

سلام بر اربعین حسین (ع)

سلام بر اربعین حسین (ع)

سوالی از سوی جمعی از دوستان و بویژه جوانان مطرح شده که پاسخ آن در این مقطع

خالی از لطف نیست؛ چر ا برای حضرت سیدالشهداء (ع) اربعین میگیریم ؟

اولا نفس و ذات عدد در تمامی فرهنگها مطرح است بعضی اعداد در میان بعضی اقوام و

ملل از جایگاه ویژه ای بر خوردار میباشد مانند عدد سیزده ، بعضی از اقوام وسنن او را عدد

مبارکی میدانند و بعضی عدد شوم و نامبارکی میدانند ، مثل برخی از ما ایرانیها که سیزده

را نحس مینامیم. لیکن بعضی از اعداد هم در میان اقوام و مذاهب جایگاه خوبی دارند مثل

عدد هفت ؛ خداوند اسمان را در هفت طبقه بوجود اورد ” سوره بقره ایه۲۸ ” یا هفته هفت روز

است یا در مناسک اعمال عمره وحج بما دستور داده اند هفت دور طواف هفت مرتبه رمی

جمره اولی بعد هفت مرتبه جمره وسطی و بعد هفت مرتبه جمره عقبی . عنایت بفرمایید

عد هفت محترم است . یا عدد دوازده ؛ امامان دوازده نفر هستند، نجات دهنده انسانها

امام دوازدهم است ،” المهدی القائم “دوازده حرف است و از این قبیل مثالها .

با توجه به مثالهای گذشته حال چرا اربعین ؟

عدد چهل از منظر اسلام و فرهنگ ایرانی جایگاه خوبی دارد ، انسان در چهل سالگی کامل

میشود ، پیغمبر اسلام در چهل سالگی مبعوث به رسالت شدند ، اگر کسی چهل روز جمعه

غسل کند و یا در روایات متعدد از رهبران دینی رسیده اگر کسی یا فردی چهل حدیث حفظ کند

و عمل به ان نماید قیامت در حالی وارد محشر می شود که فقیه عادلی خواهد بود . در داستان

حضرت موسی (ع) قران میفرماید : “حضرتش سی شب عبادت خدا را کرد به او فرمان دادیم ده

شب دیگر اضافه کند به عبادتش که عمل او چهل شب کامل شود .”

عنایت کنید عدد چهل از دیدگاه اسلام عدد کاملی است ، لذا میگویند کسی که از دنیا میرود

برای او چهلم بگیرید زیرا ارواح در اربعین خود متوجه دنیای ما میشوند و اعمال عزیزان و نزدیکانشان

را می بینند و بعضا در حق آنان دعا میکنند ما هم برای امام حسین (ع) و یارانش اربعین میگیریم

به چند دلیل؛ دلیل اول روایات متعددی از معصوم بما رسیده در خصوص زیارت اربعین ، مانند

روایت معروفی از امام عسگری (ع) که فرمودند :

“دوستان و ارادتمندان ما چند نشانه دارند که یکی از ان ویژگیها زیارت اربعین امام حسین (ع) است.”

دلیل دوم سخنی که امام صادق (ع) به ذراره فرمودند :

” آسمان چهل روز در عزای حسین بن علی (ع) خون بارید .” (کامل الزیارات)

دلیل سوم  که در مطالب بالا به آن اشاره شد ؛ چهل عدد کمال است ، لذا انسان خود را از

سر چشمه های جوشان و زلال عاشورا تا اربعین خواهد یافت ، مشروط بر اینکه با حسین تا حسین

سفر کند . اربعین روز پایان حیرت و سردرگمی و بهت و ضلالت است ، اربعین روز باز کردن چشمها

ست ؛ همانگونه که در زیارت اربعین می خوانیم :

” حسین خونش را در راه تو بخشید تا بندگان تو را از جهالت و سردرگمی گمراهانه رها کند.”

اربعین کمال عاشوراء است ، کمال همه ی رفتن ها ، کمال همه ی تکاپوها و تلاش هاست

اربعین کربلا آئینه به قله رسیدگانی است که چهل منزل را یک نفس و هم نفس می پیمایند

و در این راه سستی و رخوت و عقب گرد نمی شناسند ، اربعین روز برائت از کسانی است

که به اندک قیمتی آخرت خود را به تاراج گذاشتند ، اربعین روز برائت از کسانی است که به پیروی

از بی آبرویان در چاه هوس ها افتادند و خشم حسین (ع) و پیامبر (ص) را بر انگیختند ، اربعین روز

برائت از این خصلتها است ، اربعین روز با حسین بودن است ، اربعین روز سلام به تفکر و اندیشه

حسین (ع) است ، اربعین روز سلام به صحابه حسین (ع) است ، سلام به جان های صیقل خورده

است ، اربعین روز سلام به معرفت سلام به یقین سلام به آزادگی سلام به آزادی سلام به عبودیت

است ، اربعین روز عهد با حسین (ع) و راه حسین (ع) است ،  هر چند همیشه باحسین (ع) بودن

 با زخم و درد و طعن و تازیانه و تلخی طی شود و خلاصه اربعین تأسی به قافله ای است که ۲۱۵

روز ارامش به خود ندیده و چهل روز سخت و غم بار را پشت سر گذاشته است ، قافله ای که باید

در نهایت سرشکستگی باشد اینک سر بلند و پیروز باز میگردد ، تا شکست را در کام یزید و یزیدیان

ایجاد کند، تا قدرت غاصبانه آنان را به باد انتقاد بگیرد

 بنویسید که جز خون خبری نیست که نیست             به تن اینهمه سردار سری نیست که نیست

                                                                                                                                 

                                                                                                                                           خلیق

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.