دریافت کد حدیث تصادفی

شرح دعای روز بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز بیست وهشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

” الّلهُمَّ وَفِّر حَظّی فیهِ مِنَ النَّوافِل و أکرَمنی فیهِ بِاحضارِ المَسائِل

و قَرِّب فیهِ وَسیلَتی ِالَیکَ مِن بَینِ الوَسا ئِل یا مَن لا یَشغَلُهُ اِلحاحُ المُلِحّین “

” خدایا زیاد کن بهره مرا در این روز به انجام مستحبات و گرامی دار در این روز به داشتن

درخواستهایم  و نزدیک گردان در این روز عواملی که میتواند مرا به تو نزدیک کند .

ای آنکه اصرار و سماجت اصرار کنندگان مشغولش نمی سازد .”

شرح

در قسمت اول دعا از خداوند درخواست می کنیم: ” خدایا زیاد کن بهره مرا در این روز به انجام مستحبات “

امام باقر (ع) میفرماید :

” لایَتَقرَّبُ الی الله تَعالی إلّا بِالنَّوافِل ” “به خدا نزدیک نمیشوید (کسی) مگر با انجام نوافل “

در کنار واجبات و انجام نماز های یومیه نمازهای نافله وجود دارد که انسان به وسیله آنها

می تواند به خداوند عزوجل پیش از پیش تقریب جوید گاهی این نوافل قبل از نماز واجب

است مثل نافه صبح ظهر و عصر و گاهی بعد از نماز واجب مثل مغرب عشاء و گاهی مثل

نماز شب که مجموع آن میشود (۳۴) رکعت .

۲ رکعت نافله صبح، ۸ رکعت نافله ظهر، ۸ رکعت نافله عصر، ۴ رکعت نافله مغرب، ۲ رکعت نافله عشاء

و۱۱ رکعت نافله شب، که از این ۱۱ رکعت ۴ تا دو رکعت نماز به نیت نماز شب، ۲ رکعت نماز شفع

و ۱ رکعت نماز وتر که در مجموع میشود ۱۱ رکعت.

که بزرگان ما معتقد هستند آنچه خداوند به آنها عنایت فرموده از برکت نوافل مخصوصا نماز شب است .

هرگنج سعادت داد که خدا داد به حافظ                           از یمن دعای شب و ورد سحری بود

از احوالات مرحوم ایت الله میرزا جواد اقاملکی تبریزی نقل می کند .

ایشان ۳۰ سال نماز شب میخواندند وهیچ وقت این نماز ترک نشده شخصی از ایشان سوال کرد

حضرت اقا بعد از سالهل نماز شب و نماز اول وقت خواندن چه چیزی به شما عنایت شده است

آقا فرمود بعد از ۳۰ سال نافله خواندن به اینجا رسیدم وقت نماز شب که میشود ملکی در گوشم

زمزمه میکند میرزا جواد وقت عشق بازی با معشوق است با آن زمزمه عاشقانه بیدار میشوم

وقتی بیدار میشوم در بسترشروع به خواندن آیه (۱۹۰)(۱۹۱) سوره ال عمران  میکنم :

” إنَّ فی خَلقِ السَّمواتِ و الأَرضَ و اختِلافِ اللَّیلِ و النَّهار لَایاتٍ لِاُولِی الاَلباب “

” اَلَّذینَ یَذکُرُونَ قیاماً و قُعُوداً و عَلی جُنوبِهِم و یَتَفَکَّرونَ فی خَلقِ السَّمواتِ و

الاَرضَ رَبَّنا ما خَلَقتَ هذا باطِلاً سُبحانَکَ فَقِنا عَذابَ النّار “

” براستی در خلقت آسمانها و زمین و تفاوت بین شب و روز دلایل آشکار (بر قدرت خداوند )

برای خردمندان به ودیعه نهاده شده است. “

” (خردمندان ) همان کسانی هستند که (در همه حالتها ) ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده

به ذکرخدا مشغولند و درباره ی آفرینش آسمانها و زمین تفکرمیکنند(ومیگویند ) آفرید گارا

این هستی عظیم را به باطل نیافریده ای ذات اقدست جز به حق اقدام نمی فرماید

(به لطف کرمت ) ما را از عذاب آتش جهنم مصون بدار .”

مرحوم میرزا جواد کم کم از روی بستر بلند میشد می آمد کنار حوض خانه وضو میگرفت

و در موقع وضو آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره توبه را قرائت مینمود  :

” لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنین رَءُوفٌ رَحیم “

” فَإن تَوَلَّو فَقُل حَسبِیَ اللهُ لا اِلهَ اِلّا هُوَ عَلَیهِ تَوَکَّلتُ و هُوَ رَبُّ العَرشِ العَظیم “

سپس می آمد در اتاق روی سجاده می نشست و قبل از تکبیره الاحرام آیات آخرسوره حشر

که در روایات آمده است که بسیار باعظمت می باشد را تلاوت می نمودند و آحاد جامعه را به

خواندن این آیات سفارش مینمودند. یکی از علماء بزرگ میفرمودند شاید اسم اعظم در این آیات

باشد :

” لَو أَنزَلنا هذَا القُرآنِ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِن خَشیَهِ الله و تِلکَ الأَمثالُ نَضرِبُها

لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرون “

” اگر ما این قران را بر کوهی نازل می فرمودیم قطعا کوه را می دیدی که در برابر عظمت کلام

الهی و از شدت خوف از مقام خداوند از هم شکافته و متلاشی می شد ما این گونه تشبیها ت

و مثلها را برای مردم بیان می کنیم که بهتر بفهمند و باشد که درباره آیات تدبر و تفکر کنند .”

” هُوَ اللهُ الَّذی لا اِلهَ إلَّا هُوَ عالِمُ الغَیبِ و الشَّهادَه هُوَ الرََّحمنُ الرََّحیم “

” معبودی جز خدای یگانه وجود ندارد اوست دانای نهان و آشکار و اوست آن بخشنده رحمتگستر.”

” هُوَ اللهُ الَّذی لا اِلهَ إلّا هُوَ المَلِکُ القُدُّوسُ السََّلامُ المُؤمِنُ المُهَیمِنَ العَزیزُ الجَبّارُ المُتَکَبِّرسُبحانَ اللهِ

عَمّا یُشرِکون هُوَ اللهُ الخالِقُ البارِِیءُ المُصَوِّرُ لَهُ الأَسماءُ الحُسنی یُسَبِّحُ لَهُ ما فِی السَّمواتِ و الأَرض

و هُوَ العَزیزُ الحَکیم “

(جهت شرح آیات و تفسیر به تفاسیری همچون المیزان، مجمع البیان و تفسیر نور مراجعه فرمایید)

مرحوم میرزا این آیات را می خواند سپس مشغول نماز می شد آنقدر در نمازشب لذت می برد  

وقت قنوت یک بیت شعر ازحافظ شیرازی می خواند (در قنوت نماز مستحبی می شود شعر هم خواند)

زان بیشتر که عالم فانی شود خراب                       (مولای من) مارا ز جام باده گلگون خراب کن

میگویند این دعای به صورت شعر هم عاقبت مستجاب شد و میرزا جواد آقای ملکی وضو گرفت

 نافله ظهر را خواند هنوز نماز واجب را شروع نکرده بود در حال تکبیره  الاحرام …

من که وضو ساخته ام ازچشمه عشق             چهار تکبیر زدم بر هر چه که هست

لذا دراین فراز از دعا عرض می کنیم :

خدایا زیاد کن در این روز بهره مرا به انجام مستحبات و نوافل چون می دانم در انجام هر کاری

مخصوصا کارهای نیک و صالح باید از طرف خداوند برای هر بنده ای توفیق حاصل گردد.

ودر قسمت دوم دعا عرض میکنیم : ” و أَکرِمنی فیهِ بِاحضارِ المَسائِل “

توضیح این که همه ما که امروز و لحظه ای که در آن نفس می کشیم و پلک می زنیم شاید

آخرین لحظات عمر ما باشد و دیگر فرصتی نداشته باشیم و میدانیم که یکی از اسماء حضرت

حق، “حسیب” است یعنی خداوند از ما و از هر چه در این دنیا و هر مقامی و هر شخصیتی

سئوال می کند و در قرآن به خودش قسم خورده که مفسرین میگویند این قسم نشانه عظمت موضوع است .

“فَوَ رَبِّکَ لَنَسئَلَنََّهُم أجمَعین عَمّا کانوا یَعمَلون  “

” ای پیامبر به خدایت قسم تمام انسانها را بخاطر اعمالشان و کارهایشان مورد سئوال

و پرسش قرار دهیم

” و لَنَسئَلَّنَ المُرسَلین ” ” انبیاء راهم مورد سئوال قرار می دهیم “

و همه باید نتیجه اعمالشان را مشاهده کنند و ببینند ” فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ خَیراً یَرَهُ “

” کسی که به مقدار ذره ای کار نیک انجام دهد پاداشش را میبیند”

” و مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ شَرََّاً یَرَهُ ” ” و کسی که به مقدار ذره ای کار زشتی انجام داده باشد

کیفر آن را می بیند ” (سوره زلزله/۷و۸)

مثقال در لغت به معنی سنگینی.

 ذره در لغت به معنی اتم (که با چشم غیر مسلح نمی توان مشاهده کرد)

قرآن می فرماید : ” به اندازه سنگینی یک ذره بدی یا خوبی کنید نتیجه اش را می بینید”

 باتوجه به مطالب فوق الذکر به این نتیجه می رسیم که :

 پروردگارا ” اکرمنی فیه با حضار المسائل ” یعنی لطف کن امادگی پیدا کنم قبل مرگ

پاسخگوی سئوالایی که از جانب خودت بوسیله مامورانت از من میشود باشم

 “و قرب فیه وسیلتی الیک من بین الوسائل ”

 لازم به ذکر است که در اخرت از تک تک اعضای بدن انسان سئوال خواهد شد که

آیا در مسیر اطاعت الهی بوده اند یا خیر؟

با توجه به این حقیقت شاید منظور از “وسیلتی” در این دعا همان اعضا و جوارح انسان باشند

لذا از خدا میخواهیم این وسایل که همان اعضا و جوارح انسان است تابع و فرمان بردار ذات

اقدسش گرداند نه تابع شیطان رجیم و رانده شده از درگاهش .

در قرآن سوره حجر آیه ۱۷ میفرماید:

” وَحَفَظناها مِن کُلِّ شَیطانٍ رَجیم ” ” و آنها را از شر شیطانهای ملعون حفظ فرمودیم “

در همان سوره حجر آیات ۴۳ و ۴۴ میفرماید:

” و إنََّ جَهَنََّمَ لَمَوعِدُهُم أَجمَعین “

” لَها سَبعَهُ أَبوابٍ لِکُلِّ بابٍ مِنهُم جُزءٌ مَقسُوم”

” مسلما وعده گاه همه آن گمراهان جهنم است “

” برای جهنم هفت در هست و هر گروه از در خاصی وارد میشوند (به مغتضای اعمالشان )”

مفسرین بزرگوار این هفت در جهنم را میفرماید: خداوند در وجود انسان قرار داده :

چشم گوش. زبان .دست .پا.شکم. اعضای غریزی

اینها همان وسائلی هستند که می گوییم: ” و قَرِّب فیهِ وَسیلَتی إلَیکَ مِن بَینِ الوَسائِل “

” و نزدیک گردان در این روز وسائلی که میتواند مرا به تو نزدیکتر گرداند”

در پایان هم میگوییم :

 ” ای انکه اصرار و سماجت اصرار کنندگان مشغولش نمی سازد .”

                                                                                               سید علی غروی

                                                                                                      “خلیق”

 

 

 

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.