دریافت کد حدیث تصادفی

شرح دعای روز بیست وهفتم ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

” اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَهِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ

واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.”

” ترجمه خدایا دراین روزفضل و فضیلت شب قدر را نصیبم فرما

در این روز کارهای مرا از سختی به آسانی برگردان و بپذیر عذرهایم را

و بریز از من گناه و این سنگینی بار گناه را

ای مهربان به بنده گان شایسته خویش “

شرح

شب قدر شب شکوفایی نهال ایمان در بوستان جان است ؛ شب قدر شبی است

که فرشتگان فوج فوج از آسمان فرود می آیند وحامل رحمت الهی و برکات آسمانی

و خیرات فراوان و فیض های سرشارند

شبی که در روایات تعبیربه ماه رمضان شده است ؛

شب قدر به فرموده پیامبر(ص) :

” شهر رمضان سید الشهور و لیله القدر سیده اللیالی “

” ماه رمضان سرور ماههاست و شب قدر سرور شب هاست “

شب قدر شبی است که درآن قرآن کریم بر پیامبر عظیم الشأن نازل شد؛ براساس روایاتی که

شیعه وسنی نقل کرده اند ازجمله سیوطی درتفسیرالمنثورحدود ۸۵ روایت در مورد شب قدر

آورده است یا طبری در تفسیرخود نقل میکند، که نزول کل قرآن در دهه آخر ماه مبارک رمضان

در یکی از شبهای فرد آن بوده است و شیعه و سنی به آن شب میگویند شب قدر(شب ۲۱ ،

۲۳ ،۲۵، ۲۷ ،۲۹ ) و در بین شبهای فرد بیشترین روایت از سوی اهل تسنن و علمای بزرگوار

شیعه شبهای ۲۱ و ۲۳ و در میان اهل تسنن ۲۵ و ۲۷ اضافه شده است و شب نوزدهم را

مرحوم کلینی درکافی سه روایت درمورد شب ۱۹ نقل کرده که یکی از آنها صحیح و روایت

نیرومندی است و البته از آن در روایت استفاده شده و شب ۱۹ مقدمه شب قدر قرار گرفته است.

چرا شب قدر مشخص نشده است ؟ دسترسی به هر امر ارزشمند هزینه خود را دارد و

هر چیزی ارزشمندتر باشد هزینه آن بیشتراست ؛ شبی که ارزش آن از هزار ماه بیشتر است

(لَیلَهُ القَدرِخَیرٌ مِن أَلفِ شَهر) نباید به راحتی در اختیار افراد قرار بگیرد ؛ زیرا باعث می شود

ارزش آن کمتر شود ؛ مثال اگر در بین کاسبها بگویند در صنف شغل شما در این ماه مشتری

فقط در فلان روز می آیند همه میروند در خانه ها میخوابند و دکانها را می بندند و نظام اجتماع

و کسب وکار با اختلال روبه رو می شود.

پنهان بودن شب قدر و عدم وضوح شب قدر به خاطر گستردگی و افزایش عبادت بندگان وانس

بیشتر آنان با خداوند بوده است ؛ در هر حال معصومین علیهم السلام شب قدر را مردد و بین

چند شب نقل کرده اند و پیامبر (ص) کلا دهه اخر ماه مبارک رمضان رابیدار بودند و رختخواب خود

را جمع می فرمودند و به عبادت می پرداختند .

لذا درقسمت اول دعا عرض میکنیم: ” خدایا دراین روز ارزش وفضل شب قدر را روزی من بفرما “

شب قدر چه فضیلتی دارد؟عرض کردیم شب قدر قلب ماه رمضان است و آنقدر ارزش دارد که

قرآن میفرماید : ” انّا اَنزَلناهُ فی لَیلَهِ القَدر” .قرآن در شب قدر نازل شده است و هیچ یک از

نعمت های خدا که به بشر داده شده است به لحاظ اهمیت به پای اهمیت قرآن که کلام خدا و

ظهور حق در عالم ماست نمی رسد، این نعمت سند سعادت ورستگاری آدمیان است .

قرآن کریم ظرفیت عمل آن شب را معادل ظرفیت عمل هزارماه (۸۳ سال واندی ) دیگر، که در

آن ، شب قدر نباشد اعلام کرده است.؛ ” لَیلَهُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر “

عمل خیر و کار خیر در این شبها از عمل خیر هزار ماه بدون قرآن بالا تراست ؛

درهای آسمان در شب قدر باز میشود و از پرتو آن شیطان در آن شب به زنجیر کشیده میشود

واعمال بندگان موردقبول خداوند قرار میگیرد به همین جهت عرض میکنیم:

” پروردگار فضل و ارزش شب قدر را در این روز نصیبم بفرما “

درقسمت دوم دعا میگوییم : “خدایادر این روز کارهای مرا از سختی به آسانی مبدل فرما “

این همان وعده الهی است در سوره مبارکه انشراح که میفرماید:

” اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً فَاِنََّ مَعَ العُسرِ یُسراً” یعنی که به درستی که همراه هر سختی آسانی باشد

یعنی به دنبال هر سر بالایی سرازیری هست و به دنبال هر کار دشواری آسایش و راحتی خواهد بود.

خداوند برای بندگانش سختی نمی خواهد چنانچه در سوره بقره ایه ۱۶۵ میفرماید :

” خداوند برای شما آسایش می خواهد برای شما سختی و مشقت نمی خواهد چرا چون

خودش انسان را ضعیف افریده (خلق الانسان ضعیفا) ” (نساء/۲۸)

لیکن بعضی از مفسرین معتقدند این راحتی بعد از سختی مراد صبر در برابر مشکلات است

صبر به معنای شکیبایی وخودداری است ؛

صائب تبریزی رحمت الله میگوید :

اگرنام بلندی از چرخ خواهی صبر کن صائب                  ز پستی میتوان رفتن به بام آهسته آهسته

بالا ترین ارزش در روایات و آیات برای انسانهای صبور  است

صد هزاران کیمیا حق آفرید             کیمیایی همچو صبر آدم ندید

بزرگان ما معتغدند اگر بخواهید به راحتی برسید باید سختی ها را و سربالائی ها را تحمل کنید

بقول وحشی بافقی:             

بدون کشته کی باشد امید دخل دهقان را        که سود خرمن از رنج فراوان میشود پیدا

برای داشتن یک درخت مفید ابتدا باید دانه ای را در خاک بیفشانیم به آن آب دهیم در خاک و کود

آن دقت کنیم بعد از مدتی جوانه میزند و سراز خاک درمی آورد باید از جوانه محافظت کرد تا تبدیل

به نهال گردد و بعد باید از نهال مواظبت کرد. بموقع کود لازم داد به موقع اب می خواهد در برابر گرما

وسرما باید از او مواظبت کرد تا این نهال تبدیل به درخت تنومند گردد ؛

یکی ازمشکلات ما مخصوصا نسل جوان این است که می خواهیم یک شبه راه صد ساله را به پیمائیم،

نمی شود.

بقول حافظ شیراز

ناز پروده تنعم نبرد راه به دوست            عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

لذا در فراز دوم دعا میگوئیم : من در این ماه صبرکردم فرمان تو را انجام دادم ۲۷ روز اطاعت کردم

در برابر گرما ووسط تابستان از خوردن و آشامیدن بخاطر تو اجتناب کردم صبر کردم لذا لطفی کن

خدایا اموراتم را از سختی و مشکلات به راحتی برگردان .

درقسمت سوم دعا عرض میکنیم: “معذرت خواهی مرا بپذیر “

در روایات وآیات داریم که بهترین انسا نها کسانی هستند که عذر دیگران را میپذیرند .

نقل شده شخصی آمد خدمت پیامبر (ص) بدترین افراد از میان شما چه کسانی هستند؟

حضرت فرمودند:” بد ترین افراد کسانی هستند کار خلاف انجام بدهند وعذر خواهی نکنند “

سوال شد بد ترین آنها کیست؟ امام فرمودند : شخصی که اشتباه کرده آمده عذر خواهی

نموده طرف مقابل عذرش را نپذیرد .”

بنا بر این به ما دستور داده اند عذر خواهی دیگران را پذیرا باشیم .

در این دعا ما از خدا که مظهر بزرگی و عظمت و غفاریت است عذر خواهی میکنم ومیگوئیم:

” وَاقبل عُذری “

قرآ ن میفرماید : “وَالیَعفوا وَ الیَصفَحوا الا تُحِبّونَ أن یَغفِرَاللهُ لَکُم”

اگر می خواهیم خدا شما را ببخشد شما هم ببخشید و کارهای بد دیگران را چشم پوشی کنید

تا خدا هم شما را ببخشد .

 آیات زیادی در قرآن داریم که میفرماید :”إنَّ الله غَفورٌ رَحیم “

” الَّذینَ فی السَّراء و  الضَّراء و الکاظِمینَ الغَیظَ و العافینَ عَنِ النّاس”

آنکه زهرت دهد بدو ده قند      و آنکه از تو بُرد بدو پیوند

آنکه بد گفت نکوئی گویش      ور نجوید تو را تو جویش

عفو  هم بر دو قسم است عفو مثبت ان است که کسی رفتار غلطی نسبت به ما داشته

حالا فهمیده رفتارش زشت بوده آمده عذر خواهی میکند این عفو قبول ؛عذر مثبت و خوب است ؛

عفو منفی ان است که به حقوق جامعه خیانت کرده دزدی کرده و امنیت خا نواده ها را به

مخاطره انداخته بعد آمده میگوید مرا ببخشید و اگر مرا نبخشید چنین و چنان می کنم بخشیدن

این انسان غلط است .

به قول سعدی علیه الرحمه

ترحم برپلنگ تیز دندان                  ستمکاری بود بر گوسفندان

بخشیدن انسانهای ظالم خیانت به بشریت است این روز ها که شرح دعاها را می نویسم

گروهی به نام داعش به عراق حمله کرده و مردم را سر بریدند و حتی فتوی داده اند شرکت کردن

در راهپیمائی روز قدس  حرام است وهرکس در آن شرکنت کند با او برخورد میکنیم .بخشیدن این گروه

کثیف که از آستین اسرائیل دستشان بیرون امده است اشتباه است

به قول صائب تبریزی

اظهارعجز پیش ستمگرروا مدار           اشک کباب باعث طغیان اتش است

این شاعربزرگوار میخواهد بفرماید گاهی در مقابل کسی که به ماظلم کرده کوتاه بیائیم

وعقب نشینی کنیم نه تنها مثبت نیست بلکه باعث طغیان ان ستمگر و ظالم می شود ،

مثل صهیونیستها و داعش و القاعده و تکفیری های ستمگر که باید مسلمین با همه قدرت روز

جمعه به میدان بیایند و فریاد مرگ براسرائیل را سر دهند و به این آیه عمل کنند 

“مُحَمَّدٌ رَسولُ الله و الَّذین مَعَهُم أشِدّاءُ علی الکُفار رُحَماءُ بَینَهُم “(سوره فتح /۲۹ )

بنا براین در دعا عرض میکنم، خدا یا من داعش نیستم ،من القائده نیستم، من خوارج نهروان نیستم ،

من به جنگ با قرآن و پیامبر و علی نیامده ام من یک مسلمان روزه دار ضعیف وناتوان هستم چون

اسیر شیطان نفس بودم به گناه گرفتار شدم “وَاقبَل مَعاذیری” و بلافاصله میگوئیم 

” خدایا بار گناهان را از دوشم بردار ” خدایا می دانم گناه کردم میدانم معصیت کار هستم

میدانم نافرمانی امر تو را کردم اما خدایا آمده ام و از تو طلب عذرخواهی مینمایم

بارالها بار گناه را از دوشم بردار و مرا سبک و خالی از آلودگی قرار بده 

” ای مهربان به بندگان شایسته ات “

ای کسی که لطف و مهربانیت به عام وخاص تعلق میگیرد

” الرَّحمن و الرَّحیم ” رحمن صفت عام در خاص ظهور کرده و رحیم صفت خاص در عام ظهور نموده است

امین یا رب العالمین

                                                                                           سید علی غروی

                                                                                                   “خلیق”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.