دریافت کد حدیث تصادفی

شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان 

بسم الله الرحمن الرحیم 
” اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ

وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.”

“خدایا مرا در این روز از گناها ن پاکیزه گردان واز هر عیب باز دار

و دلم را در امتحا ن رتبه دلهای اهل تقوی قرار ده

ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران( الهم اغلنی فیه من الذنوب )”

شرح

در این قسمت از دعا اول میخوانیم: ” خداوندا مرا در این روز از گناهان پاکیزه گردان .”

مرحوم شهید اول که یکی از مفاخر عالم اسلام است درسال ۷۱۲ خورشیدی متولد

و در سال ۷۶۲ خورشیدی در دمشق به جرم شیعه بودن در عهد سلطنت (برقوق)

به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تاًیید بعضی ازعلما اهل تسنن در میدان قلعه

دمشق با شمشیر به شهادت رسیدند و سپس جسد های شان را به دار آویختند

تا عصر آن روز بدن را سنگ باران کردند و جسد را پایین آورده و آتش زدند و خاکسترش

را به باد دادند .

ایشان کتاب های زیادی درعلوم اسلامی نوشته است ازجمله کتاب معروف او در فقه

کتاب عربی به نام “اللُمعه الدمشقیه” است این کتاب از گذشته تا به حال جزء کتاب های

درسی در حوزه های علمی شیعه بوده است.

ایشان در کتاب طهاره که اولین کتاب فقهی در اللمعه الدمشقیه است میفرماید:

”  الطهور هو الماء و تراب “

طهارت مصدر طهر یعنی پاک شدن و پاک کردن .

لذا این بزرگوار میفرماید آنچه باعث پاک شدن میشود دو چیز است اول آب دوم خا ک .

لذا در این قسمت از دعا عرض میکنیم: “خدایا در این روز خدایا مرا از گناه پاک گردان “

همان طور که آب پاک کننده تمام کثافات و پلیدیها ست به طوری که آب هر کثیفی و

پلیدی را از در هر مکانی که باشد از بین می برد و پا کیزگی و نظافت را بر جای میگذارد

به طوری که اثری از آن بر جای نمی گذارد و آن وقت میگو ییم مکان مورد نظر شستشو

شده وپاک گردیده است .

وبه همین خاطر از خدا میخواهیم که ما را از گناهان (مثل اب که همه را میشوید )

مرا هم شستشو بده .

در فراز دوم دعا به خداوند عرض می کنیم : “خدایا در این روز مرا از هر عیبی پاک ساز “

انسان در زندگی خود دانسته یا ندانسته اشتباهات وخطا های فاحشی را

انجام داده است که به این اشتباهات میگویند:” عیب “.

لذا در روایات داریم رهبران مذهبی همیشه مردم را به دیدن عیب خود دعوت می کردند .

درگفتار بزرگان هست که پیامبر (ع) وقتی نماز میخواندند به ترتیب اصحاب سر نماز بلند

میشدند و میگفتند : “رحم الله من اهداالی عیوبی “

“خدا رحمت کند کسی را که عیبهای مرا به من هدیه دهد “

این تربیت اسلامی باز در روایات از معصوم امده است:” اذا اراد الله عبداً “

“زمانیکه خداوند بخواهد به بنده ای رحمت بکند به او فهم دین میدهد “

ودیگر “بصره عیوب نفسه ”

”  این توان را به انسان می دهد تا قبل از اینکه  عیبهای مردم را ببیند به عیب خود توجه کند

ودر مقام بر طرف کردن آن عیب تلاش نماید .”

ودر قسمت سوم دعا هم میگوییم:” خدایا در این روز دلم را در زمره امتحان اهل تقوی قرار ده “

کسانی که تقوای الهی پیشه می کنند در روز قیامت از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

چرا که آنان از نافرمانی دستورات ذات اقدس پروردگار دوری می گزینند و سر تسلیم به امر

و فرمان او فرود آورده اند .

مقام تقوا

مقام تقوا پیشگان در روز قیامت بسی برتر و والا تر از مسلمانان که اسلام ظاهری دارند می باشد

وقران میفرماید :” یاأَیُّهَاالَّذینَ امَنوا اتَّقُوا الله و قُولُو قَولاً سَدیداً ”

یا در ایه دیگر ” یا أیُّهَا الَّذینَ امَنُوا اتَّقُوا الله وکُونُوا مَعَ الصّادِقین “

همه ارزشها را خدا به اهل تقوا داده و در جای دیگر قرآنش میفرماید:

” والعاقِبَهُ لِلمُتَّقین “

پس هر چه تقوا داشته باشم سهم و بهره ما از خداوند بیشتر میشود

“وَاتَّقُوا وَ اعلَمُوا اَنَّ الله خَبیرٌ بِما تَعلَمون “

” وَ التَّقُوا وَ اعلَموا اَنَّ الله سَریعُ الحِساب “

ازاول قران، خداوند هدایت را، مخصوص افراد با تقوا قرار داده است .

” الم ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدیً لِلمُتَّقین “

هدایت برای متقین است علی (ع) در بستر شهادت  به عزیزانش  وصیت می کند به

” تقوای الهی” از علی (ع) پرسیدند چگونه ما باید افراد با تقوا را بشناسیم؟

(یعنی انسانهای با تقوا علایمی دارند؟ )

مولا فرمود: ” وللمتقین ثلاث علا مات “

“ئانسان های با تقوا سه نشانه دارند :”

” قصر من الا مل ” ” ارزوهایشان کوتاه است”

(چون ارزوهای بزرگ دست نیافتنی است وانسان را نسبت به زندگی و خدا نا امید

میکند و جلوی رشد ادمی را می گیرد “

” و الاخلاص فی العمل ” “خلوص در رفتار دارند “

” واغتنام المهل یا اغتنام الفرص ” “از فرصتهای زندگی استفاده میکند “

یعنی انسانهای با تقوا نمیگذارند فرصتهای زندگی یکی پس از دیگری از دست برود .

لذا در فراز سوم دعا میگویم : ” خدایا دلم را در آزمایش هم رتبه دلهای اهل تقوا قرار بده.

ودر پایان عرض میکنم ” یامقیل عثرات المذنبین “

مقیل از قبول کردن می آید . مذنبین جمع مذنب به معنی گناه کار است. عثرات هم جمع عثره

به معنی  لغزش است

بنابر این در انتهای دعا خداوند را با این نام می خوانیم :” ای قبول کننده لغزشهای گنهکارا ن.”

 

                                                                                                              سید علی غروی

 

                                                                                                                    “خلیق”

 

      

 

 

 

                         

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.