دریافت کد حدیث تصادفی

شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

 شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

” اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک

وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.”

“خدایا در این روز از تو درخواست می کنم آنچه را که رضای تو در اوست.

و به تو پناه  می برم از آنچه تو او را زشت می دانی

و از تو توفیق می خواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم

ای عطابخش در خواست کنندگان “

شرح

 در این دعا از خداوند سه تقاضا داریم

اول به خداوند عرض می کنیم : ” این روز از تو درخواست می کنم آنچه را که رضای تو در اوست “

ادعیه اسلامی دریای از معارف بلند است که از زبان ائمه، هدایت و رهبران الهی در این قالب

بیان شده است.وقتی به دعا های روز های مبارک رمضان نگاه می کنیم، متوجه می شویم

در خواسته های معصومین توجه به دنیا و ارزش های دنیای هست اما عمده آن توجه به آخرت

و قیامت و توجه به بهشت و دوری از جهنم و خلاصه سیر الی الله را در این ادعیه مشاهده می نماییم .

اسلام عزیز هم دنیای انسان را تأمین می کند و هم سعادت اخروی او را. در ادعیه ماه رمضان

هم خواسته های معنوی و نیازهای اخروی مطرح است. و هم خواسته های دنیوی و مادی

و این جامعیت مکتب ارزشمند اسلام را می رساند. دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان که

پس از نمازها چه به صورت فردی یا گروهی خوانده می شود، بسیار برای آحاد جامعه سودمند

و مفید است زیرا در دعاهای روزانه هم موضوعات اخلاقی هم موضوعات اعتقادی و خلاصه به

دعا کننده توجه می دهد که از خداوند چه بخواهد و چگونه دعا کند.

لذا در دعای روز بیست و چهارم شناخت رضای الهی را خواستاریم که بالاترین موفقیت برای

روزه دار و سالک است وپس از آن موفق بودن در به دست آوردن آن. از خداوند می خواهیم

به گونه ای عمل کنیم که مصداق این آیه قرآن قرار بگیریم :

“رَضیَ اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنه” ” هم خداوند از ما راضی باشد و هم ما از او راضی باشیم “

به قول شاعر:

گفتم به مهدی بر من عاشق نگاه کن                گفتا تو هم از معصیت صرف نظر کن

در این شعر عنایت امام زمان (عج) و توجه آن حضرت منوط به اعمال ما و رفتار درست ماست .

اگر می خواهیم امام به ما عنایت کند ما هم باید از دستورات و اوامر و نواهی حضرتش اطاعت کنیم.

رضایت خداوند هم به همین است. رضایت دائر مدار رفتار من و اعمال سالک است.

اگر من راضی بودم او هم راضی می شود.اگر من به دستورات حضرت حق عمل کردم

یعنی رضایت و تسلیم خداوند بودم .خواندن نماز اول وقت، روزه ماه رمضان مخصوصا

در ایام تابستان و هوای گرم و انجام واجبات و ترک محرمات مانند دروغ و خیانت و…

در قسمت دوم دعا آنچه از خداوند می خواهیم، پرهیز از رفتارهایی است که موجبات

خشم و غضب الهی دارد.

چه چیزهایی خشم خداوند را به وجود می آورد ؟ نافرمانی ها

روزی پیامبر (ص) در جمع یاران فرمود :

“ألا اخبر کم بشرار رجاکم ” آیا میخواهید بدترین افراد را معرفی کنم ؟

” قالو بلی یا رسول الله” اصحاب عرض کردند:  بله یا پیا مبر ما را اگاه کن

 پیامبر(ص) چند مطلب را بیا ن نمودند: “قال ان من شرار رجاکم البهّات “

“بد ترین شما مردم کسانی هستند که پیوسته تهمت می زنند

 “الجریءالفحاش” بدترین افراد هم گستاخان اند هم فحاشان . قران میفرماید:” قالو للناس حسنا “( بقره / ۸۳)

” الا کل وحده” کسانی که تنها میخورند. (یعنی به کسی چیزی نمی دهند )

” والمانع رفده ” دست دهنده ندارند و مانع کارها ی خیر میشو ند

” والضارب عبده ” به زیر دستان خود آزار میرسانند

” والملجی عیاله الی عیره ” به خاطر رفتار های بد و عدم محبت و بد خلقی همسرشان

به غریبه ها پناه می برند .(میزان الحکمه/۲۶۹۶) (بحار الانوار/ج۷۲/ص ۱۱۵)

به همسرانتان محبت بکنید به قول زیگموند فرودید  :

” رابطه از آنجایی خراب میشه که تو ناراحتش کنی و یکی دیگه آرومش کنه .”

عنایت کنید این رفتار هم خشم پیامبر(ص) و هم خشم خدا را بر می انگیزد لذا رفتار ما باید

مبتنی بر رفتار پیامبر(ص)  امامان و هادیان بزرگوار باشد مگر در آن روایت که شیعه و سنی نقل کرده اند.

 پیغمبر (ص) می فرمود :

“فاطمه بضعه منی من احبها فقد احبنّی و من احبّنی فقد احبّ الله و من أذاها فقد أذانی

و من أذانی فقد أذالله و من أبغضها فقد أبغضنی ومن أبغضنی فقد أبغض الله “

” فاطمه پاره تن من است هر کس او را دوست داشته باشد مرا دوست داشته

و هر کس مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته و هر کس او را اذیت کند مرا آزرده

و هر کس مرا اذیت کند خدا را آزرده است  و هر کی فاطمه را خشمگین کند مرا

خشمگین نموده و هر کس مرا به خشم بیاورد خدا را خشمگین نموده است .”

بنابراین در فراز دوم دعا عرض نموده :” و از آنچه در این ماه خشمگین میکند به تو پناه می آورم .”

و در قسمت سوم دعا می گوییم:” و اسالک التوفیق فیه لأن اطیعک  “

” در این ماه و روز از نو توفیق اطاعت و فرمانبرداری ترک نافرمانی از دستوراتت را خواستارم “

معنی توفیق

توفیق در واژه شناسی به معنای ایجاد مطابقت میان دو چیز در کار خیر و نیک آمده است

به این معنا که شخصی یا چیزی موافق با دیگری ا نجام می دهد به گونه ای تنفر و بیزاری

از میان رخت بر می بندد و موافق همراهی و همدلی پدید می آید توفیق خداوند از روی

فضیلت برای توفیق آثاری در قران بیان شده که بیان گر آن است که محروم هستند به

این معنا که افزون بر عنایت خاص و اهمیت خاص فضیلت و برکتی داده میشود که دیگران

از ان بی نصیب هستند .

چه زیبا گفتند چه قدر فاصله دو عمل دور است؛ عملی که لذتش می رود و کیفرش میماند

و عملی که رنج   و سختی اش می گذرد پاداش آن میماند .

در این دعا عرض می کنم توفیق عمل کردن به دستوراتت و ترک لذت گناه را در این ماه از تو

میخواهم یعنی عملی که سختی آن می گذرد اما با اطاعت از پروردگار پاداشش ابدی است .

و لذتی که در نافرمانی از معبود در انجام گناه شاید لحظه ای ایجاد شود اما کیفرش و عقوبتش

میماند بنا براین عزیزان و جوانان همیشه خود را در محضر حضرت دوست ببینید و از نافرمانیش

اجتناب کرده و به امر و دستوراتش عمل نموده تا توفیقات روز افزون نصیب ما گردد و تلاش کنیم

در این ماه با شیطان وجود خود و نفس اماره (ان النفس لاماره بالسوء ) مبارزه نموده.

داستانی از مرحوم ایت الله :  ایشان فرمودند شبی در خواب شیطان را دیدم با او به مبارزه و دعوا

مشغول گردیدم ناگهان بر اثر ناراحتی پریدم و دست شیطان را گاز گرفتم و از خواب پریدم تازه

متوجه شدم دست خودم را گاز گرفتم بعد ایشان می فرمودند آنجا متوجه شدم که خواستند

در خواب به من بگویند شیطان وجودت و شیطان نفس اماره از شیطان بیرونی خطرناک تر است .

در خاتمه دعا عرض می کنم این سه در خواست را از درگاهت میخواهم ای کسی که دست رد

به سینه هیچ سائل و محتاجی نمیزنی .

                                                                                                     سید علی غروی

                                                                                                           “خلیق”

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.