دریافت کد حدیث تصادفی

عید فطر

ألَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً

امروز که برای امت اسلام و عموم مسلمانان عید است . برای صاحبان معرفت و و خاندان

رسالت، شرافت و مجد و عظمت دارد و برتر و بهتر از عید خواهد بود.

حضرت امام حسن مجتبی (ع) روز عید فطر جمعی را در حال بازی و خنده مشاهده کرد.

به اصحاب خویش فرمود :

“خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه قرار داد  تا درآن به طاعت و عبادت مشغول و در این

فضیلت بر یکدیگر سبقت گیرند تا در نتیجه به پیشگاه لطف او نزدیک شوند. جمعی در این

مسابقه شرکت کردند و گوی مسابقه از میدان سعادت ربودند و عده ای هم هیچ کاری

نکرده و قدمی بر نداشته اند و تعجب و شگفت آور است از اینان  که خندان و شادمان و

بازی کنان می روند. اگر پرده برداشته شود می بینند که به خوبان و نیکوکاران پاداش

داده و آنان نتیجه اعمال خود را دیده که همچنان در زیان کاری مانده اند.”

” لیس العید لِمَن لَبِسَ الجدید بل العید لِمَن أَمِنَ مِنَ الوَعید “

“عید برای کسی که لباس نو می پوشد نیست بلکه عید برای کسی است که از وعده و

تهدید در امان ماند. “

عید کودکان به پوشیدن لباس نو و عید بزرگان به پوشش لباس مغفرت و آمرزش است.

گویند درویشی ژنده پوش اراده رفتن به دربار پادشاه را داشت به او گفتند این لباس را بکن

و لباس نو و مناسب بپوش زیرا کثیف و پاره و مناسب دربار سلطان نیست. درویش گفت :

چه کنم که من را  لباسی جز این که بر تن دارم نیست. با این لباس به دربار رفتن عار نیست .

با این لباس از دربار سلطان بیرون آمدن عار است.

عزیزان در ماه رمضان با لباس کثیف و زشت گناه و معصیت به مهمانی پروردگار رفته ایم

(دُعیتم إلِی ضیافَهِ الله)

و بر سر سفره خدا نشسته ایم . بدا بر احوال ما اگر با همان لباس خارج شده باشیم.

پیامبر (ص) فرمودند : “فَاِنَّ الشَّقی مَن حَرُمَ غُفرانَ الله فی هذا الشَّهر العَظیم”

“بدبخت آن کسی است که تمام بخشش و غفران الهی را در این ماه برگ بر خود حرام

کرده باشد(با لباس آلوده گناه وارد ماه رحمت الهی شود لیکن با پوشش رحمت و تقوا

از این میهمانی بیرون نیاید.) “

گویند عابدی در بن غاری عبادت می کرد و گاهی میان عبادت ریش خود را با انگشت

شانه می کرد .آوازی شنید که مشغول ریش نه مشغول ما . آن درویش به تشویش افتاد .

شروع کرد به کندن ریش ، در همین اثنا ندایی دیگر شنید: که ای درویش باز هم که

مشغول ریش هستی؟؟؟!!!!

عید یعنی به کمال مطلوب رسیدن . در این مسیر ما چهار عید داریم که دو عید آن رسیدن

به کمال از نظر علمی است و دو عید دیگر رسیدن به کمال از عملی است.

آن دو عیدی که کمال علمی در خود دارد یکی عید مبعث خاتم المرسلین رسول اکرم (ص) ،

که طلوع آفتاب نبوت و شروع رسالت و روشن نمودن دنیای جاهلیت با نور علم و دانش است.

و دیگری روز عید غدیر که روز اکمال دین و تعیین تکلیف آینده مسلمین است. روزی که حجت

بر مردم تمام شد و امام و ولی مردم به آنان معرفی گردید، کسی که بقای دین به وجودش

بستگی دارد؛ چرا که علت موجده و محدِثِه علت مُبقیه می خواهد.

دو عید دیگر که کمال عملی با آن ها همراه است یکی عید قربان که مسلمانان پس از عبادت

و کوشش و تحمل رنج، مخصوصا حجاج بیت الله الحرام آن را جشن می گیرند و حاجی می شوند.

و دوم عید فطر است که پس از یک ماه روزه داری و نگاه داشتن شکم از خوردن و آشامیدن و

زبان و چشم و گوش و دست و پا از حرام و اطاعت کردن فرامین الهی و مناجات سحری این

روز را جشن می گیرند و در قنوت نماز این عید زیبا می گویند :

 “الّلهمَّ أنتَ الکِبریاءَ و العَظَمه و أهل الجودِ و الجَبَروت و أهل العفو و الرَّحمه و أهل التَّقوی

و المَغفِره أسئَلُکَ بِحَقِّ هذا الیوم الَّذی جَعَلتَه لِلمُسلِمینَ عیداً …”

“خداوند را شایسته عظمت و کبرایی می دانیم و جود و بخشش و جلال و جبروت به او اختصاص

می دهیم و او را تنها شایسته عفو و رحمت می دانیم و به او عرض می کنیم که به حق این روز

که برای مسلمین عید قرار دادی و برای محمد (ص) ذخیره و شرف و زیارت مقام قرار دادی درخواست

می کنم که بر محمد و آلش (ص) درود فرستی و مرا هم در هر سعادتی که محمد و آل او داخل

گردانیدی داخل کن و از هر بدی که محمد و آل محمد را خارج ساختی مرا نیز خارج گردان

درود برمحمد و آل محمد باد.

خدایا از تو درخواست می کنم بهترین چیزی را که بندگان شایسته از تو درخواست می کنند .

و پناه می برم به تو از آنچه بندگان صالح ات پناه می برند”

خلاصه عید فطر یعنی عید برای کسانی که لباس گناه را از تن خویش در آورده و لباس طاعت

و فرمانبرداری را به تن نموده اند

و در پایان به عزیزان مخصوصا جوانان می گویم : شب عید فطر خداوند به همان میزان که در

طول ماه رمضان بخشیده در این شب نیز می بخشد. امید به فضلش که ما را مورد رحمت

واسعه خویش قرار دهد و بیامرزد.

                                                                                                           سید علی غروی

                                                                                                                   “خلیق”

پاسخ دادن

شما باید وارد شوید تا بتوانید نظر ارسال کنید.