حجت الاسلام غروی

شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان

شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان

اَللّهُمَ اجعَل صیامی فیهِ صیامُ الصائِمین وَ قیامی فیهِ قیامُ القائِمین

وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومهِ الغافِلین وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالمین

وَ اعفُ عَنی یا عافیاً عَنِ المُجرِمین   (مفاتیح الجنان)

در این دعا پنج موضوع اساسی برای روزه دار و داعی (دعا کننده) مطرح گردیده است :

1- اَللّهُمَ اجعَل صیامی فیهِ صیامُ الصائِمین  روزه دار از خداوند روزه جان دار و حقیقت دار

طلب میکند در اینجا ما ابتدا به اقسام روزه می پردازیم : 1- روزه عام که همان روزه شکم

و دهان است. 2-روزه خاص که علاوه بر اینکه شکم انسان روزه است، هم روزه دار غذایی

را که می خورد در وقت افطار و سحر حلال است و هم دست و زبان و گوش صائم نیز روزه

است.3- روزه خاص الخاص که علاوه بر رعایت مراحل گذشته ، تمام اعمال روزه دار برای

خدا می باشد. بقول حاج شیخ رجبعلی خیاط (رحمه) :

مَن کانَ الله ،کانَ اللهُ لَه

اگر کسیهمه کارهایش برای خدا باشد خدا هم همه اعتبارش را به این بنده اش اختصاص می دهد.

لذا روزه خاص الخاص روزه ایست که صائم همه وجودش می شود “خدا ” .

مقیدان نام تو ازذکر غیر خاموشند           چرا که تویی دیگران فراموشند      

و اگر نگاه روزه دار از جنسرمضان شد و روزه  دار روزه اش برای خدا شد گرسنگی و

تشنگی نیز لذت بخش است .  

2- در دعا می خوانیم : وَ قیامی فیهِ قیامُ القائِمین    شب زنده داری ام را شب زنده داری

شایسته و ارزشمند قرار بده . چرا که شب زنده داری  به جان و روح و اندیشه روزه دار

انرژی می بخشد . وقتی حالات بزرگان را می خوانیم متوجه می شویم که نه تنها خود

با شب زنده داری مانوس بوده اند بلکه همیشه به آحاد جامعه تذکر میدادند که به حضرت

دوست نزدیک نمی شوید مگر از راه شب زنده داری و انس با حضرت حق (جل).

 به قول حافظ  

  آن گنج سعادت که خدا داد به حافظ                        از یمن دعای شب و ورد سحری بود

در احوالات مرحوم میرزا جواد اقا ملکی تبریزی (رحمه) آمده است که در حدود 40 سال

ایشان نماز شب خواندند و زمانیکه قنوت می گرفتند یک بیت شعر می خواندند :

  زان پیشتر که عالم فانی شود خراب           (مولای من) ما را زجام باده گلگون خراب کن

3-  وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومهِ الغافِلین   خدایا مرا از خواب غافلان بیدار گردان

مولا علی (ع) می فرمایند : الناسُ نیامٌ اذا ماتٌ اِن تَبِهُ    مردم در خواب غفلت هستند

وقتی بیدار می شوند که مرگ به سراغ آن ها بیاید. (که دیگر فایده ای ندارد.)

آن وقت است که عرض می کند

 “رَبِّ ارجِعونی لَعَلی اَعمَلُ صالِحاً ”  “خدایا مرا برگردان به دنیا تا اعمال صالح انجام بدهم”

خطاب می شود فرصت تمام شد هرگز نمی توانید به دنیای گذشته برگردید.

بنابراین در ایات قرآن به دفعات از غفلت سخن گفته شده و در روایات به مردم هشدار داده

شده که غفلت خیلی خطرناک است ؛غفلت از خویش غفلت از سلامتی روح و جسم غفلت

از خانواده غفلت از نعمت پدر و مادر و …

در دعای روز اول عرض می کنیم که خدایا ما را از خواب غفلت بیدار کن  به این امید که تا آخر

ماه در خواب غفلت بسر نبریم.

4-  وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالمین    جرم مرا مورد عفو و بخشش قرارده ای خدای عالمیان

در اینجا لازم است اشاره ای کنیم به قانون عمل و عکس العمل :

اگر ما دیگران را ببخشیم خداوند هم ما را می بخشد . روایت داریم از پیامبر عزیزمان (ص) :

اِرحَم تُرحَم رحم کنید تا مورد رحم قرار بگیرید.  

   مَن لا یَرحَم لا یُرحَمُ لَهُ کسی که رحم نکند مورد  رحم واقع نمی شود      

  وَ مَن لا یَغفَر لا یُغفَرُ لَهُ   و اگر نبخشی مورد بخشش قرارنمی گیری      

 قران می فرماید : وَالیَعفوُا وَ الیَصفَحوُا اَلا تُحِبُّونَ اَن یَغفِرَاللهُ لَکُم

 اگر میخواهید و دوست دارید مورد بخشش خداوند قرار گیرید ببخشید و صفح کنید.

عفو در فرهنگ لغت دهخدا به معنای بخشیدن و از گناه کسی درگذشتن است و

صفح بقول منتهی الارب به معنای اعراض کردن و بقول علامه جرجانی به معنای اعراض

کردن از کسی یا چیزی .

صفح یک مرتبه بالاتر از عفو است چرا که در عفو گناه شخص را میبینیم و می بخشیم

ولی در صفح به گونه ای وانمود کنیم که انگار گناه شخص را ندیده ایم .  

5- وَ اعفُ عَنی یا عافیاً عَنِ المُجرِمین     خدایا مرا ببخش ، ای عفو کننده مجرمان

در این فراز نیز همانند فراز گذشته از خداوند طلب ببخشش می کنیم  اما خداوند را

به نام بخشنده مجرمان میخوانیم ؛ و این بدین معناست که از همه کس قطع امید کرده و

جز او از هیچ کس طلب مهر و بخشش نداریم چرا که اوست که همه گناهکاران را مورد

لطف و رحمت و بخشش قرار می دهد .  

نتیجه : روزه دار واقعی کسی است که روزه خاص بگیرد و شب زنده دار باشد و از غفلت ها

بیدار شود و همیشه و همواره در مقام عذرخواهی از حضرتش تقاضا کند باشد که خداوند از

جرم ها و خطاهایش درگذرد.

                                                                                                                          سید علی غروی

                                                                                                                                 “خلیق “

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
36 ⁄ 18 =